Nutritie

Analiza asistata de calculator a unei diete celebre – episodul 8/10

/

continuarea episodului 7

Vom analiza cu ajutorul dietogramelor GV, o dieta foarte cunoscuta (DD), fara a o nominaliza. Din pacate aceasta dieta, ca si multe altele, nu este personalizata, deci nu precizeaza caracteristicile persoanei careia i se adreseaza. Va trebui sa consideram o persoana cu anumite caracteristici si o vom lua pe cea careia i-am facut exemplificarile si in episoadele precedente, respectiv o persoana de sex feminin, de 30 de ani, cu inaltimea de 160 cm si greutatea de 75 kg, care are o activitate sedentara si vrea sa slabeasca 3 kg / luna, fara a face exercitii fizice. Aceasta persoana, trebuie sa consume zilnic cca. Qrec = 977 kCal (vezi episodul 4/10) .

Am acceptat deasemenea, ca distributie de nutrienti, cea recomandata de Societatea Americana de Cardiologie. Meniul ideal trebuie sa asigure 38,5 g Proteine, 147,6 g Glucide, 31 g Lipide, din care 8,5 g Lipide Saturate, 15,8 g Lipide mononesaturate, 6,8 g Lipide polinesaturate, precum si 10 g Fibre.

Meniul recomandat de dieta analizata este pentru Ziua 1 (DD – Z1):

    – Dejun: Cafea + 1 cub de zahar;
    – Pranz: 2 oua fierte + 400 g spanac + o rosie
    – Cina: 200 g friptura de vita + salata verde + ulei si lamaie.

Dupa cum se observa, anumite alimente nu au precizate si cantitatile. Vom asocia noi, cantitati rezonabile; cafea: 10 g cafea + 200 g apa + 5 g zahar, salata: 100 g rosie + 150 g salata verde + 10 g ulei + 10 g lamaie. Nu sunt precizate: greutatea, sexul, varsta si activitatea persoanelor carora li se adreseaza.

Dietograma – GV, personalizata, a acestui meniu, pentru persoana caracterizata mai sus, este prezentata in figura urmatoare.

fig1

Dupa cum se vede, meniul este hiper proteic (177 %), hiper lipidic (208 %) si hipoglucidic accentuat (19 %). Se pot observa si alte deosebiri fata de valorile recomandate calculate personalizat (date mai sus), si considerate 100 % – linia punctata.
Softul pe care il utilizam pentru aceasta analiza, permite sa se identifice care alimente din meniu, sunt “responsabile” pentru anomaliile ce apar in dietograma. Daca vrem sa stim de exemplu cine produce lipidele saturate, vom constata din figura urmatoare ca sursa principala este – muschiuletul de vita

fig2

Analizand dietogramele GV – ale meniurilor pentru celelalte 6 zile ale dietei –DD, , vom constata similar, discrepante semnificative fata de valorile recomandate.
Nu are sens sa dam meniul si dietogramele pentru celelalte 6 zile ale dietei analizate, dar vom da un tabel sintetic cu valorile zilnice ale macronutrientilor pentru a putea face o evaluare globala a dietei.

tab1

Dieta analizata isi propune o modificare a metabolismului, deci dietogramele care se raporteaza la un alt tip de regim (in cazul nostru cel recomandat de Soc. Am. de Cardiologie) ar putea sa ne creieze o falsa impresie. In tabel insa sunt valori absolute ale macronutrientilor continuti in meniurile zilnice ale dietei recomandate precum si valoarea medie / saptamana (coloana 9).
Ce observam? Valorile medii, ne arata ca dieta este usor hipocalorica, este hiperproteica, hiperlipidica, si hipoglucidica. Ea are deasemenea, lipsa de lipide polineasaturate si de fibre. Se pot remarca deasemenea diferentele mari intre meniurile zilnice atat ca valoare energetica cat si ca distributie de macronutrienti. E greu de crezut ca se poate trai si munci chiar si avand o activitate sedentara, cu cca 600 kCal / zi asa cum se intampla in zilele 3, 4 si 7. E greu de crezut deasemenea, ca variatii atat de mari de la o zi la alta a valoarii calorice dar si a continutului si distributiei de nutrienti in aceasta dieta poate fi benefica pentru organism, sau poate sa-i modifice metabolismul fara riscuri.
Desigur printr-un efort de vointa se poate urma aceasta dieta, pierderea de greutate va fi ceva mai accentuata (cca 3.5 kg / luna), si datorita argumentelor de mai sus, este evident ca nu este o dieta sanatoasa. O socoteala simpla pe baza datelor din coloana 9, ne arata ca procentual, valoarea calorica a dietei este acoperita cu 25,4 % proteine, cu 21 % Glucide (!) si cu 52,6 % Lipide (!!). Cu alte cuvinte vrem sa slabim mancand mai multe grasimi si mult mai putine glucide. Iata riscurile dietelor insuficient analizate dar din pacate de larga circulatie si aceasta, fara a analiza si distributia micronutrientilor care deasemenea ar trebui sa fie echilibrata.
Interesant de remarcat ca daca ne-am fi propus ca persoana analizata sa slabeasca 3.5 kg / luna, dieta ar fi devenit normo-calorica, dar hiper-protidica, hiper lipidica(!) si in continuare hipoglucidica, ceea ce este de-a dreptul bizar.
Nu se poate sa nu remarcam si faptul ca daca aceasta dieta e urmata de o persoana de 100 kg, scaderea lunara de greutate este de 3.5 % din greutate deci acceptabila ca sanatoasa, iar in cazul unei persoane de 60 de kg care vrea sa ajunga la 50, scaderea lunara este de aproape 6 % !! (care este prea mult si deci periculos). Iata odata in plus la ce poate duce nepersonalizarea reala a dietelor.

George Vasiliu, Alin Popescu

– va urma –

Share
Leave a Reply
Your email address will not be published. *