Articole de interes

Q & A Sportul pentru copil – moft sau necesitate?

/

1. De la ce vârstă este indicat să înceapă să facă sport?
Înainte de vârsta şcolară, copiii se menţin activi fizic şi sănătoşi prin intermediul jocului liber, nestructurat. La vârsta preşcolară, sporturile care scot în evidenţă aspectul distractiv al jocului, fără concurenţă, constituie o posibilă opţiune. Majoritatea copiilor mai mari sunt pregătiţi pentru sporturile de echipă organizate la vârsta de aproximativ 6 ani, atunci când pot urma instrucţiunile şi pot înţelege conceptul de muncă în echipă.
Nu uitaţi că fiecare copil e o persoană unică, ce creşte si se maturizează în mod diferit. Vârsta, greutatea şi dimensiunile nu ar trebui să fie singurele criterii folosite pentru a decide dacă copilul dumneavoastră este apt pentru practicarea unui sport. Dezvoltarea emoţională este de asemenea foarte importantă. Copiii nu ar trebui împinşi să practice un sport sau să fie plasaţi într-o competiţie pentru care nu sunt pregătiţi fizic sau emotional. Luaţi în considerare participarea copilului numai în cazul în interesul lui interesul lui este prezent şi simţiţi că se poate descurca. Amintiţi-vă, motivaţia copiilor în alegerea unui sport este distracţia.

2. Care sunt beneficiile pe care le obţine practicând un sport?
Beneficiile pentru copiii care participă la activităţi sportive organizate sunt numeroase. Ei învaţă despre aptitudinile fizice, precum şi importanţa actului de a avea grijă de corpul lor de-a lungul întregii vieţi. Sportul ajută la însuşirea unor aptitudini sociale şi interpersonale importante, precum şi la conştientizarea valorii muncii susţinute şi a persistenţei. Într-un cadru organizat, copiii fac mişcarea de care au nevoie pentru a rămâne sănătoşi şi îşi dezvoltă obiceiuri cu care vor ramane pe toată durata vieţii lor. Sportul îi ajută de asemenea să înţeleagă şi să îşi dezvolte abilităţile şi punctele forte, cum ar fi agilitatea, coordonarea, rezistenta sau flexibilitatea. Copiii care fac sport au o conştientizare crescută a corpului lor şi sunt mai puţin susceptibili de a face lucruri care le pot dăuna la o vârstă fragedă, cum ar fi fumatul, alcoolul sau consumul de droguri. Multe programe de sport includ noţiuni de nutriţie a tinerilor sportivi, oferindu-le posibilitatea de a afla şi mai multe din lucrurile pe care ar trebui sau mai degrabă nu ar trebui să le facă pentru a păstra sănătatea organismelor lor. Acesta este un aspect deosebit de important acum mai mult ca oricând, deoarece rata de obezitatea la copii este în creştere în fiecare an, în aproape toate părţile lumii.
Practicarea unui sport poate ajuta un copil să devină mai încrezător în abilităţile sale. Exersând şi muncind pentru a deveni mai buni în orice activitate, nivelul lor de încredere va creşte. În timp această încredere se va extinde şi în alte domenii de activitate din afara sportului, precum studiile sau viaţa personală. Activitatile de grup, cum ar fi sportul organizat, ajută copiii să se identifice cu un anumit grup – echipa lor, de exemplu – lucru esenţial pentru dezvoltarea personală şi socială a unui copil. Cei care nu se simt acceptaţi sau nu au sentimentul apartenenţei la un grup suferă adesea de depresie, anxietate şi o lipsă generală de încredere.
Activităţile sportive adună de multe ori copii care provin dintr-o varietate de medii sociale şi economice, oferindu-le astfel posibilitatea de a învăţa despre diversitate, şi oferindu-le, în acelaşi timp, posibilitatea de a-şi face noi prieteni. Copiii care participa la aceste tipuri de activităţi învaţă să comunice şi să lucreze mai bine cu colegii lor şi cu adulţii.

3. După ce ne orientăm când îndrumam copilul spre un sport?
Înainte de a alege un sport, solicitaţi un examen fizic al copilului. Discutati cu medicul despre planul sportului şi despre solicitările fizice. Trebuie să vă asiguraţi că sportul este corespunzător vârstei şi morfologiei copilului, astfel încât eforturile fizice să fie adaptate rezistenţei musculare şi osoase a acestuia. De multe ori, copiii se accidentează deoarece nu sunt pregatiţi fizic suficient sau au o problemă de sănătate despre care nu au ştiut înainte.
Pentru o alegere reuşită, trebuie să-i cereţi şi lui părerea. Dacă nu practică sportul respectiv cu plăcere, rezultatele favorabile vor întarzia să apară. Pentru a afla care sport i se potriveşte cel mai bine copilului, cea mai bună metodă este de a-l lăsa să încerce mai multe sporturi înainte de a decide să rămână la unul singur, putându-şi da seama prin comparaţie care îi place şi i se potriveşte cel mai bine. În plus, practicând un singur sport pot sa apară accidentări de suprasolicitare datorită stressului aplicat repetitiv asupra aceloraşi articulatii, oase sau muschi.

4. De la ce vârstă poate alege singur sportul pe care vrea să-l practice?
Preşcolarii au capacitatea de atenţie şi concentrare scurtă, şi, prin urmare, întâmpină dificultăţi în a înţelege regulile unui sport complex. Cea mai potrivită activitate pentru ei este una de natură individuală, cum ar fi înotul. La o vârstă cuprinsă între 5-7 ani, copiiilor le lipseşte dezvoltarea fizică şi psihică de a juca, de a urma instrucţiunile şi de a se concentra asupra regulilor în acelaşi timp. Aceşti copii ar trebui să aleagă activităţi sportive care ajută la dezvoltarea coordonării mână-ochi, a agilităţii şi rezistenţei. La aceasta varsta copiii pot alege un sport ca fotbal, gimnastică, înot, ciclism, patinaj şi alte sporturi de contact. Sunt de preferat programele care minimalizează câştigul, dar apreciază efortul şi caracterul distractiv al jocului. Copiii cu vârsta cuprinsă între 8 şi 10 ani înţeleg complexitatea unui sport şi pote alege baschetul, baseballul sau luptele. La vârsta de 10 ani şi peste, copiii pot fi pregătiţi mental si fizic pentru sporturile de contact. Pot alege fotbal sau rugby, dar continuaţi să monitorizaţi semnele lor de maturitate şi de interes. Chiar dacă copilul dumneavoastră se transformă şi atinge vârstele de calificare pentru un anumit sport, nu înseamnă că el sau ea este pregătit corespunzător. Explicati-i avantajele şi dezavantajele practicării fiecărui sport, dar lasaţi ca decizia finală să aparţină copilului.

5. Există situaţii în care nu ar trebui să facă sport? Dacă da, care sunt acestea?
Copiii cu astm au fost descurajati in trecut să practice unui sport, dar nu mai este cazul astăzi. Fiind activi, petrecand timp in aer liber, ei îşi menţin o greutate sănătoasă, se distrează şi îşi pot consolida de fapt, muşchii respiratori, ajutând plămânii să funcţioneze mai bine. Ca şi in cazul celorlalţi, copiii care au diabet sunt mult mai sănătoşi dacă practică un sport. În funcţie de afecţiunea pe care o are copilul, puteţi alege un sport sau altul, astfel încăt să beneficieze la maximum de avantajele exerciţiului fizic, dar mişcarea nu este contraindicată.

Share
  1. UN COPIL DE 7 ANI ….23 KG….CATE FLOTARI SI GENOFLEXIUNI ARE VOIE SA FACA PE ZI DIN PDV MEDICAL….

    MULTUMESC

    1. Legat de intrebarea anterioara,
      ideal ar fi sa inceapa cu reprize de 3 ,a cate 10 flotari si 20 de genoflexiuni.

      BINEINTELES CA ,DACA COPILUL SE AFLA INTR-O ECHIPA SPORTIVA MONITORIZATA,
      SE V-A ADAPTA SPORTULUI IN CAUZA.

Leave a Reply
Your email address will not be published. *