Nutritie

Indulcitorii artificiali si batoanele de “slabit” – aliati sau inamici in cursa kilogramelor in minus?

/

Indulcitorii artificiali au inceput prin a fi folositi in alimentatia diabeticilor, iar in timp utilizarea lor s-a extins si in cadrul regimurilor de slabire. Supravegherea aportului de glucide, masurarea nivelului glicemic fac parte din gesturile cotidiene ale persoanelor care sufera de diabet zaharat. In fata cresterii numarului de persoane care sufera de aceasta afectiune, regimul alimentar a evoluat si se amelioreaza gratie utilizarii noilor alimente care contin indulcitori sau ”zahar fals”.

Acesti indulcitori inlocuiesc zaharurile rafinate care determina cresterea brusca a glicemiei sanguine agresand pancreasul. Ei sunt reprezentati in special de: aspartam, acesulfam-K, zaharina, ciclamat de sodium, taumatina. Spre deosebire de zaharurile rafinate, indexul glicemic al acestor indulcitori este nul, ele sunt molecule de sinteza, adica produsi nenaturali. Amestecati cu alimentele , ei dau un gust dulce fara a creste nivelul glicemic dupa ingestia lor. In acest fel persoanele diabetice pot folosi aceste produse fara riscul de a face hiperglicemie. Sunt utilizati cu deosebit succes si in scopul reducerii numarului de calorii ingerate in dietele de slabire.
Intr-adevar indulcitorii au o putere de indulcire superioara zaharurilor naturale, fiind nevoie de o cantitate de patru ori mai mica de indulcitor pentru a avea un gust echivalent cu zaharul normal.

Ei permit unei persoane care sufera de diabet zaharat sau care urmeaza o dieta de scadere in greutate, sa nu fie privata de gustul dulce si sa poata conserva un gust alimentar normal, fara riscuri pentru sanatatea lor. Toate produsele de sinteza aparute in industria alimentara, inclusiv acesti indulcitori artificiali au fost supusi mai multor studii, care au demonstrat potentialul lor cancerigen. Se vorbeste despre acest potential nociv al zaharinei, aspartamului, ciclamat.

Intr-adevar fiind produsi de sinteza – deci produsi nenaturali – au aparut la noi si in multe alte tari numeroase discutii in ceea ce priveste potentialul lor cancerigen.

Din acest motiv, se recomanda utilizarea cat mai redusa a produselor care contin indulcitori artificiali, insa nu este total contraindicat deoarece s-a observat in primul rand cresterea calitatii vietii persoanelor diabetice si a celor care urmeaza un regim drastic de scadere ponderala prin cresterea confortului psihic si inlaturarea frustrarii.

Cititi eticheta!
Trebuie sa stiti sa alegeti aceste produse in momentul in care le consumati pentru ca multe dintre ele nu contin zahar, dar contin fructoza, glucoza care cresc brusc nivelul glicemiei, dar contin si o cantitate mai mare de grasimi.
Exista numeroase denumiri pentru produsele fara zahar existente pe piata: “light”, “fara zahar adaugat”. Ceea ce trebuie sa faceti pentru a gasi un aliment intr-adevar fara zahar este sa cititi eticheta. Un adevarat produs fara zahar contine zero zahar dar de asemenea si zero glucide.
Exista numeroase produse : ciocolata, biscuiti, guma de mestecat pe care este mentionat “fara zahar”, dar daca citim eticheta observam ca ele contin fructoza, glucoza, sorbitol. Acestea sunt tot glucide cu putere de indulcire slaba dar care anuleaza toate avantajele indulcitorilor. Un consum prea mare al acestor produse poate fi periculos pentru echilibrul glicemic al diabeticului care astfel consuma glucide fara sa stie.

Batoanele de “ slabit”

Alte produse aflate pe piata si care se pare ca ajuta la scaderea in greutate sunt batoanele de “ slabit”- in ce fel ajuta acestea la scaderea ponderala?
Nu exista produse minune de slabit cum nu exista nici batoane “ de slabit” care va vor face sa dati jos kilograme. Se confunda adeseori aceste batoane cu produse care o data consumate vor determina scadere ponderala indiferent de consumul altor alimente in cursul unei zile.
Exista insa cateva avantaje pe care le ofera in timpul unui regim alimentar:
– sunt usor de purtat in geanta, putand inlocui o gustare in timpul zilei sau chiar o masa.
– sunt folosite intr-un regim de slabire cu 5 mese pe zi de exemplu, ca gustari.
Din punct de vedere al continutului caloric aceste batoane in general,sunt de doua tipuri:
– cu continut caloric pana in 200 Kcal/ baton- folosite ca gustari in regimurile de slabire
– cu continut caloric peste 200 Kcal si pana la 450 kcal- utilizate pentru a lua in greutate, mai ales pentru persoanele care practica body-building si urmaresc cresterea masei musculare.

Cititi eticheta!
Batoanele care contin 200 Kcalorii/baton , considerate batoane de slabit ,de obicei contin:- cereale expandate, sirop de glucoza, fibra vegetala, proteina din lapte praf degresat,, dextroza, fructoza, grasime vegetala hidrogenata, lecitina din soia. Ele sunt recomandate pentru a inlocui o masa sau o gustare in cursul unui regim de slabire
– dextroza, fructoza sau siropul de glucoza pe care il contin sunt glucide cu indice glicemic ridicat care se absorb foarte rapid in sange si agreseaza pancreasul endocrin. Din aceasta cauza nu sunt recomandate persoanelor cu diabet zaharat.
– Proteinele pe care le contin- unele sunt proteine din soia- proteine de calitate inferioara, iar altele contin proteine din zer. Sunt mult mai calitative cele cu proteine din zer- pentru ca sunt proteine de calitate superioara (proteina animala), iar intr-un regim de slabire sunt necesari aminoacizi esentiali furnizati de acest tip de proteine.
– Grasimile vegetale hidrogenate sunt grasimi saturate (margarina este un astfel de lipid), si au efect aterogen- se depun pe vasele de sange formand placa de aterom responsabila de numeroase boli cardiovasculare. Din acest motiv se va incerca evitarea batoanelor care contin astfel de grasimi.
Batoanele cu continut caloric intre 200 si 450 Kcal:
– de obicei sunt cele cu continut proteic ridicat (glutamina, creatina) si sunt recomandate pentru cresterea masei musculare asociata cu alimentatie proteica si efort fizic.

Atentie: Un exemplu absolut real: baton care “arde grasimile si va ajuta sa slabiti “.
Ce scrie pe eticheta?
Iata: sirop amidon, glazura ciocolata, stafide, porumb expandat, lecitina, L-carnitina. 100 grame din acest baton contine 9,5 g proteine, 59,6 g carbohidrati, 16,5 g grasimi deci furnizeaza 423 kilocalorii!!! Multe dintre aceste batoane au continut in lecitina – care transforma colesterolul si alte lipide in substante hidrosolubile ducand la eliminarea lor din organism, sau continut in L-carnitina – care transforma acizii grasi liberi in energie – dar doar sub efectul efortului fizic depus de cel putin 3 ori pe saptamana.

Share
  1. Pentru a evita efectele nedorite ale indulcitorilor artificiali se poate utiliza un indulcitor natural precum Xylitolul(obtinut prin fermntatie naturala a cocenilor de porumb) . Acesta are continut caloric mic 240 cal/100 g, indice glicemic mic 7, nu are contraindicatii, se poate folosi si la temperaturi ridicate, este si antibacterian iar ca gust nu se deosebeste de zahar.

Leave a Reply
Your email address will not be published. *