Q & A – Incaltamintea pentru sport

Publicat in Articole de specialitate pe August 20th, 2011 de Alin Popescu | 7 comentarii

1. Atunci cand isi achizitioneaza incaltaminte sport, multi oameni nu se gandesc practic pentru ce activitate sportiva vor folosi respectiva incaltaminte sau – relativ frecvent – o folosesc si pentru alergat in parc, si pentru sala de forta, si la o drumetie montana. Cat de important este pentru sanatatea noastra sa avem incaltamintea potrivita?

Caracteristica omului, ca tip de postura si locomotie, este bipedia, ceea ce face ca incaltamintea folosita sa joace un rol extrem de important fie ca vorbim de activitati cotidiene sau de cele sportive, atat din punct de vedere al confortului, cat si a starii de sanatate. Daca in privinta activitatilor obisnuite, folosirea unei incaltaminte nepotrivite poate avea repercusiuni asupra starii de sanatate cu rasunet mult mai intarziat, in sport lucrurile stau altfel. In acest caz, datorita gradului mare de solicitare al organismului, alterarea starii de sanatate poate fii extrem de rapida si chiar dramatica in cazul folosirii unei incaltaminte inadecvate sportului practicat. Diferenta importanta din punct de vedere biomecanic al efectuarii diferitelor tipuri de activitati sportive (sala, jogging, competitii sportive, drumetie) face extrem de importanta diferentierea incaltamintei dupa caz, pentru atingerea obiectivului maxim de comfort si prevenire a afectiunilor posibile. Desi prin excelenta incaltamintea sport este comoda, ramanand antologica exprimarea unui foarte cunoscut ortoped american care glumea: ’’ daca toata lumea ar purta pantofi sport, eu as ramane fara jumatate din pacienti”, din perspectiva sanatatii este primordial ca fiecare tip de activitate sportiva sa beneficieze de incaltamintea potrivita.

2. Ce caracteristici ar trebui sa aiba incaltamintea folosita pentru: alergarea in parc, alergarea in sala de fitness, aerobic, drumetie pe munte, alergare in cadrul unui maraton?

Principala caracteristica generala a incaltamintei folosite trebuie sa fie ergonomia, adica interactiunea intre organism, tipul de activitate sportiva efectuat si mediul inconjurator sa fie deplina. In primul rand ea trebuie sa realizeze o buna distributie a greutatii corpului corelata efortului efectuat, fara sa produca dezeechilbre intre diferitele articulatii sau segmente anatomice care intervin in procesul biomecanic. De aici intervin diferite caracteristici fizice ale incaltamintei legate de material, forma, inaltime care sa permita desfasurarea unei activitati in conditii benefice sanatatii si pentru atingerea unor obiective ridicate legate de performanta sportiva. Astfel, o drumetie pe munte, cu risc mai ridicat de accidentare, necesita o incaltaminte putin elastica, inalta, favorabila unui teren dificil care sa nu permita producerea de entorse la nivelul gleznelor, care sa poata asigura o sustinere stabila a corpului chiar pe o suprafata proiectata mai mica decat a talpilor propriu-zise si care totusi sa asigure o dinamica buna. Alergatul la maraton, necesita o incaltaminte elastica, cu talpa nici inalta care solicite coloana, nici joasa sa incarce musculatura posterioara a gambelor, si care sa dea posibilitatea atletului sa poata asigura constanta alergarii necesara unei curse de asemenea anduranta, dar dandu-i si posibilitatea sa realizeze ruperile de ritm necesare performantei. Alergarea in sala de fitness si aerobicul, recomanda o incaltaminte comoda, elastica, cu talpa antiderapanta care sa permita executia atat a sariturilor, dar si purtatul de greutati suplimentare sau asezarea facila in diferitele posturi de executie a exercitiilor specifice. Pentru toate aceste tipuri de activitati, incaltamintea trebuie sa asigure o “respiratie” optima a picioarelor, fiind bine cunoscuta existenta la acest nivel a unei mari concentratii de glande sudoripare (450 pe centimetru patrat).

3. Ce afectiuni poate provoca o incaltaminte nepotrivita pentru aceste activitati sportive?

O incaltaminte nespecifica activitatii sportive desfasurate poate provoaca o serie vasta de afectiuni, trecand prin sfera dermatologica, dar si afectari ale partilor moi, osteoarticulare sau tulburari de statica si postura. Infectiile pielii (micozele, Tinea pedis, piciorul atletului etc), basicile, bataturile (clavusul), deformarile degetelor (deget in ciocan, monturi), fasciita plantara (pinten calcanean), metatarsalgiile, talalgiile, bursitele, tendinitele la nivelul piciorului sau gleznei sunt cele mai raspandite afectiuni ce pot aparea avand drept cauza o incaltaminte nepotrivita. Folosirea unei incaltaminte inadecvate pe o perioada mai mare de timp si mai ales in prima parte a vietii poate genera afectiuni si la distanta, mentionand aici tulburari de statica vertebrala (scolioze) sau deformari ale genunchilor (genu varum, genu valgum).
Din pacate sunt destul de prezente afectiuni de acest gen, datorate diferitelor cauze care tin foarte mult de specificul nostru, si ne referim aici la gradul de civilizatie, neglijenta si igiena deficitara care isi pun amprenta si din acest punct de vedere, precum si la conditiile economice deficitare ale cluburilor si sportivilor ce nu permit intotdeauna alegerea solutiilor optime.

4. Afectiunile se simt imediat sau pot aparea si dupa mai mult timp?

In functie de solicitarea realizata de fiecare activitate sportiva, dar si de tipul de incaltaminte folosit, afectiunile ce pot aparea se simt imediat sau mai tarziu. Astfel, afectiunile dermatologice dar si cele ale partilor moi, au ritmul de aparitie mult mai rapid decat al celor osteo-articulare. Deasemenea daca o drumetie pe munte sau un maraton ar putea avea un ascendent in dezvoltarea unei afectiuni osteo-articulare, alergarea in sala de fitness si aerobicul, pot genera probleme dermatologice mai des, dar ca o concluzie generala toate tipurile de activitati sportive enumerate pot determina la fel de frecvent leziuni ale partilor moi.

5. Unii parinti le cumpara copiilor incaltaminte sportiva fara sa ii ia si pe ei la cumparaturi. Care sunt riscurile in acest caz?

In cazul copiilor, folosirea unei incaltaminte sportive inadecvate sau fara o probare prealabila, comporta un risc mult mai mare de determinare a unor afectiuni. Cunoastem faptul ca organismul tanar, al copiilor, mai ales cei mici, aflati la inceputul vietii sportive este intr-o continua dinamica din punct de vedere biomecanic, practic acum se pun bazele viitorului atlet, sportiv. Orice perturbare a starii de normalitate sau a procesului evolutiv firesc al organismului, prin folosirea unei incaltaminte nepotrivite, poate avea consecinte negative importante, uneori ireversibile asupra starii de sanatate. Principala tinta a acestora este coloana vertebrala, stalpul organismului, dar si cea mai sensibila la modificari, de aici decurgand cele mai diverse afectiuni.

6. Dupa cat timp trebuie schimbata incaltamintea, astfel incat sa nu avem probleme mai apoi?

Nu exista o durata bine stabilita de schimbare a incaltamintei folosite, dar cu siguranta putem anticipa momentul cel mai propice efectuarii acestui lucru in functie de aparitia unor semne destul de obiective. Acestea sunt legate atat de caracteristicile fizice ale tipului de incaltaminte folosit, facand referire aici la proprietatile materialului, la gradul de uzura etc, dar si in stransa corelatie cu modificarile structurale sau biomecanice ale celui care le foloseste. Este de subliniat faptul ca in perioada copilariei, adolescentei, asa numita perioada de crestere, modificarile organice sunt cele care decid schimbarea incaltamintei, pe cand in cazul adultului sportiv, gradul de uzura si caracteristicile fizico-dinamice ale tipului de incaltaminte folosit determina acest lucru. Nu este lipsit de importanta faptul ca aparitia oricarui tip de durere, de la jena la durere intensa, la nivelul piciorului, desi nu trebuie neglijata nici durerea proiectata la alte nivele, face ca sa fie luata in calcul si schimbarea sau cel putin modificarea incaltamintei. Nu trebuie neglijat nici aspectul economic, legat de cost, uneori definitoriu in luarea deciziilor!

Multumesc colegului si prietenului Dr. Emil Cotenescu care m-a ajutat la redactarea acestui material!

Share

Daca vrei sa fii la curent cu articolele publicate, te poti abona la acest blog prin email, folosind formularul de mai jos :
Adresa ta de email :

Lasa un comentariu

Nume (necesar)

Email (necesar) (nu va fi publicat)

Site web

Comentariul tau