Nutritie

Importanţa orarului meselor în dieta zilnica

/
Importanţa orarului meselor în dieta zilnica

„Scăderea în greutate se bazează pe consumul unei cantități mai mici de mâncare!”

Suntem de acord până aici dar ce ne facem cu marea masă a celor care din această propoziţie înțeleg că trebuie să se înfometeze şi mai ales că săritul peste o masă va ajuta la obținerea unei siluete de invidiat într-un timp record. Nu este ușor pentru nimeni să scape de kilogramele în plus şi mai ales să o facă într-o manieră inteligentă fără să perturbe echilibrul existent în organism însă cuvintele cheie în obținerea dezideratelor de mai sus sunt cumpătare şi organizare.

De ce să ne concentrăm numai asupra organizării zilnice din punct de vedere al activităţii profesionale când putem (şi mai ales trebuie) să ne facem un plan zilnic şi in ceea ce privește orarul meselor. Orice dietă şi orice schimbare a obiceiurilor alimentare trebuie să înceapă cu înțelegerea şi acceptarea faptului că nu se sare peste nici o masă deoarece în acest fel apar dezechilibre în organism şi mai devreme sau mai târziu probleme de sănătate. Nu ne adresăm cu aceste sfaturi numai persoanelor care au probleme cu greutatea ci şi celor care doresc să îşi îmbunătățească stilul de viață.

De ce trebuie sa mâncam de 5 ori pe zi?

În urma celor mai recente studii efectuate de către nutriționiști s-a dovedit faptul că implementarea unui program alimentar ce consta în 3 mese principale şi 2 gustări (la ora 10 a.m. şi la ora 16 p.m.) se pot obține rezultate mult mai bune în lupta împotriva kilogramelor în plus şi mai ales în menținerea pe termen lung a greutății ideale. În mod paradoxal cu ajutorul celor 5 mese zilnice se poate consuma o cantitate mai mică de alimente decât în cazul programului clasic de 3 mese pe zi deoarece în ultimul caz mesele sunt spațiate de intervale mari de timp. Cu alte cuvinte cei care îşi iau micul dejun la 7.00 vor consuma mult mai multe calorii la prânz faţă de cei care îşi programează o gustare la ora 11 deoarece senzația de foame apărută în intervalul de aprox 5 ore de pauză alimentară îi va determina să îşi umple farfuria până la refuz.

De asemenea porționarea rației calorice în 5 mese pe zi este de ajutor şi la menţinerea unui tub digestiv sănătos. Ingerarea unei cantităţi mai mici la intervale regulate de timp şi păstrarea acestui obicei timp de câteva săptămâni va putea remedia şi simptome ca: balonarea, greața saui tulburările de tranzit intestinal.

Cum să ne organizăm?

Un program fix al meselor are multiple beneficii asupra stării de sănătate. Stimularea metabolismului şi creșterea nivelului de energie al organismului sunt doar câteva din “minunile”pe care le poate face respectarea orelor fixe de masă.

În cele ce urmează vă vom prezenta regulile generale ale programului de masă sănătos:
– micul dejun este obligatoriu şi trebuie consumat la o ora după trezire
– la 3 ore de la micul dejun alocați 10 minute pentru o gustare ,a nu se înțelege prin gustare chipsuri, dulciuri, mâncare tip fast-food sau produse de patiserie, gustarea va consta în fructe, iaurt degresat, sau produse pe bază de cereale
– la alte 3 ore după gustare luați prânzul
– între prânz şi cină (de preferat în jurul orei 16) este bine să luați a doua gustare a zilei
– cina trebuie sa fie consumată nu mai târziu de ora 19

Pentru cei care lucrează în schimbul de noapte este imposibilă păstrarea conduitei alimentare prezentate mai sus. Aceștia trebuie să ia una sau 2 gustări în timpul nopții (pe parcursul programului de lucru). După terminarea programului putem considera micul dejun ca prima masă din zi urmată de odihna obligatorie de 8 ore. După trezire este necesară o masă consistentă bazată pe legume şi proteine cu valoare biologica înaltă (carne de pui, peşte, curcan). Şi nu în ultimul rând atenție la consumul exagerat de cafea (mai ales în cazul celor care lucrează noaptea).

N.B. Astept cu interes comentarii pe aceasta tema!

Share
  1. f bine punctat. am probleme cu tranzitul intestinal. incerc sa urmez aceste reguli dar mie foarte greu – sunt toata ziua pe drumuri…

  2. Ieri am descoperit jurnalul cu Dieta perfecta si mergand pe urmele sale,am ajuns la dumneavoastra. Astazi am inceput sa-mi ordonez viata “alimentara” si nu mi s-a parut un sacrificu. Chiar ma simt foarte bine, fara a fi flamanda desi sunt o gurmanda,recunosc.Multumesc!

  3. Buna seara dle doctor!
    Eu mananc la ore fixe de pe 10 octombrie…Nimic intre mese, decat apa sau ceai neindulcit… Cum fac cu medicamentele? Am tratamente cronice, care le iau dim, pranz, seara…Sa le iau imediat dupa masa?Asa le-am luat pana acum…Nu am apucat sa vb cu nimeni despre acest aspect.
    Multumesc frumos pentru disponibilitate..

  4. Buna seara!
    De o luna ma straduiesc sa tin orele fixe, dar nu ma pot impaca cu micul dejun la ora 7. Pur si simplu mi se face rau daca mananc consistent prea devreme. Si nici cu cina la ora 19 nu ma impac…am aceleasi probleme, asa ca am inversat gustarile cu micul dejun si cina. Credeti ca e in regula sau ar trebui sa procedez altfel ?

      1. Este o regula sa mancam in fiecare zi la aceleaşi ore gen: 7,10,13,16,19 sau putem manca într-o zi la aceste ore iar in alta la alte ore, în funcţie de cum ne trezim (de ex. 6,9,12…) si sa fie intervalul de 3 ore intre ele. Problema este ca nu pot lua micul-dejun avand in vedere ca ma trezesc la ora 07:30-08:00 iar dumneavoastra ati spus ca trebuie luat la o ora dupa ce ne-am trezit. Este foarte important sa luam mereu micul dejun? pentru ca eu sar peste acesta şi mananc direct la ora 10:00, deşi stau 2 şi 1/2 fara sa mananc din momentul in care m-am trezit. Va multumesc!

          1. Buna seara. In primul rand vreau sa va felicit pentru acest articol.
            Am o intrebare..a venit sesiunea si trebuie sa invat noaptea.. Pot lua o gustare pe la ora 22:00, respectiv, 01:00 si sa sar cele 2 mese de dimineata adica 7:00, 10:00? Nu pot rezista noaptea sa invat cu stomacul gol! Va multumesc!

  5. La mesele principale trebuie tinut cont(cel putin in prima faza) de combinarea alimentelorsau nu neaparat?

  6. Eu am 76kg la 1.74m.greutatea normala cred ca ar fi 70-67 kg.e corect?am exclus dulciurile si fainoasele,zaharul.incerc sa maninc mai multe legume,fructe doar 1 pe zi si un pic de carnita alternata cu ou si lactate.gresesc?

  7. Eu lucrez ture de noapte de 12 ore, cam de 2 ori pe saptamana , iar noaptea deobicei nu mananc, beau doar 2 ceauri verzi neindulcite si o cafea simpla , tot neindulcita.
    Cel mai greu mi- e cu ora 7 dimineata , eu nu pot sa mananc la acea ora decat un fruct si un biscuite, iar la ora 10 am timp pt un mic dejun mai consistent, gen un ou fiert cu 2 felii de painica de ovaz sau orez cu salata de vinete sau zacusca, sau o omleta din 2 albusuri cu putin cascaval si ardei rosu cu ceapa verde ( in jur de 150 gr de omleta)
    Este gresit daca inversez gustariile?
    In momentul de fata am 23 de zile decand am inceput” dieta minune” si am dat jos cam 5 kg .
    In rest respect cele 3 ore intre mese, am renuntat la bauturi acidulate, dulciuri procesate.Eu sunt si fosta handbalista iar configuratia mea osoasa este mai deosebita.Problema am avut cu metabolismul foarte lent si cu problemele de glanda tiroida, dar fara tratament.
    Momentan sunt pe drumul cel bun.
    Multumesc mult pt pareriile si sugestiile pe care ni le oferiti, pe mine ma ajuta foarte mult.

  8. Buna , eu am o problema nu ma pot trezi dimineața la ora 7 … as putea începe de la ora 10 ? Daca as începe de la ora 10 cum ar trebui sa imi împart mesele ? Va multumesc !

  9. as dori un sfat!!! eu incep serviciul la 6, la 5:20 plec de acasa….. iar pauza o am la 9 respectiv la 13,14 termin serviciul … nu stiu cum sa fac cu orele pe care trebuie sa le respect… credeti ca ii bine asa: 06:00 gustare, la 9 mic dejun, la 12 gustare la 15:00 pranz si la 18:00 cina … as dori un raspuns va rog multumesc

  10. Eu luăm la 7gustare la 10 mic de jun la 13gustare la 16 mâncare și seara gustare la 19 cred că nu am procedat corect

  11. Buna. E vreo problema daca imi fac orarul asa:
    8.30 mic dejun
    11.00 gustare
    13.30 pranz
    16.00 gustare
    20.00 cina?

  12. buna ziua, va rog sa-mi trimeteti tabelul sau ce aveti sa stiu cind maninc , ce maninc si cit maninc…eu vreau sa incep dieta si nu ma pricep…am 1,54 cm si 80kg..cred ca sunt 20kg peste..nu reusesc sa-mi fac ordine in alimentatie, nu am un prototip , si aici citesc multe rezultate bune, cu sacrificii bineinteles…va multumesc , o zi buna.

  13. Buna seara. Pentru persoanele care lucreaza de la 12 la 20.30 cu pauza de 10 minute la 14,pauza de 30 min la 16,pauza de 10 min la 18…si atat..cum se poate organiza ?

  14. Bună seara,este indicat sa consumăm apa in timpul mesei?inainte cu 30 min,de a mânca nu beau apa si dupa masa pauza 1h.intre mese consuma apa.

  15. Totusi,d-le doctor,ce parere aveti despre metoda postirii intermitente (intermittent fasting) ?
    Sau poate ne onorati cu un articol intreg despre asta!
    Simt numeroase studii si personalitati medicale care sustin aceasta metoda!
    Multumesc!

Leave a Reply
Your email address will not be published. *