Nutritie

Rosia – fruct sau leguma? Argumente pro si contra

/
Rosia – fruct sau leguma? Argumente pro si contra

Rosiile reprezinta pentru multi un aliment frecvent consumat, mai ales in lunile de vara. In mai toate magazinele de profil si piete, rosiile sunt incadrate la raionul de legume, insa realitatea este ca exista numeroase dezbateri referitoare la apartenenta acestora.

Leguma sau fruct? Aceasta intrebare a fost si este, in continuare, tema a numeroase dezbateri, motiv pentru care dorim sa facem si noi lumina in cadrul acestui subiect. Indiferent daca este vorba despre un fruct sau o leguma, rosia este, fara doar si poate, un aliment extrem de valoros. O rosie de dimensiuni medii are o valoare calorica de aproximativ 25 calorii si un continut sarac in grasimi. Rosiile sunt surse importante de vitamine (A, C), acid folic, lycopen (substanta cu rol antioxidant) si minerale.

Fruct sau leguma?

Diferenta dintre un fruct si o leguma poate fi explicata apeland la notiunile de botanica. Astfel fructele isi au originea in plantele cu flori – unde se gasesc semintele. Pe de alta parte legumele isi au originea in restul plantei (frunza, radacina, tulpina). Desi v-ati fi asteptat ca rosiile, dovleceii, mazarea si vanata sa fie legume, din punct de vedere botanic, ele sunt fructe. In acelasi fel putem afirma ca cerealele (ce sunt de fapt seminte) sunt si ele tot fructe. Ca sa simplificam si mai mult explicatia putem afirma ca orice produs vegetal ce prezinta seminte poate fi considerat fruct. Din categoria legumelor amintim salata (provine din frunze), morcovul (provine din radacina), telina (provine din tulpina) si conopida (provine din muguri).

Arta culinara a revolutionat botanica

Probabil va intrebati de ce aceasta discrepanta intre botanica invata in scoala si realitatea din teren – faptul ca gasim rosiile la raionul de legume. Cel mai probabil putem da vina pe arta culinara si pe cutuma conform careia fructele sunt dulci. Gustul rosiilor nu este unul specific fructelor, desi o nuanta de dulce poate fi intalnit la unele soiuri. Cu alte cuvinte, desi fructele au un continut crescut de zaharuri, rosiile au un continut scazut motiv pentru care nici gustul lor nu este unul care sa se asemene cu cel al fructelor. Cum bucataria impune folosirea fructelor in special pentru deserturi, traditia a fost perpetuata astfel incat rosiile (si nu numai) sa-si gaseasca loc in categoria legumelor.

Am dorit elucidarea misterului: rosia – fruct versus leguma, insa realitatea este ca din punct de vedere al unei alimentatii corecte este mai putin important unde se incadreaza. Consideram important consumul acesteia din abundenta avand in vedere valoarea nutritiva a acesteia.

Stiati ca?

– Este de preferat ca rosiile sa fie pastrate la temperatura camerei si nu in frigider.

– Rosia isi gaseste utilitate si in ingrijirea pielii. Tenul cu pete si cel gras pot beneficia de pe urma substantelor antioxidante ce se gasesc din plin in pulpa rosiilor.

– Rosiile sunt una dintre cele mai bune surse de potasiu. Astfel 100g de rosii aduc aproximativ 237mg de potasiu.
Prepararea termica a rosiilor poate sa duca la distrugerea a numeroase substante cu rol nutritiv.

Share
Leave a Reply
Your email address will not be published. *