Interviuri

„Cu cât noi, medicii, vom fi mai prezenți în online, cu atât vom putea cuceri primele pagini în motoarele de căutare”

/
„Cu cât noi, medicii, vom fi mai prezenți în online, cu atât vom putea cuceri primele pagini în motoarele de căutare”

Se vorbește tot mai des despre această realitate în care pacientul caută soluții la problemele de sănătate în online, despre cât de importantă este opinia specialistului în probleme de sănătate și despre importanța educării pacientului în acest sens. Pe de altă parte găsim prea puține soluții la această problemă și asistăm în continuare la „consultații oferite de dr. Google sau dr. Internet”. Medic primar în medicina sportivă, coordonatorul medical al Federației Române de Rugby și secretar general al Societății Române de Medicină Sportivă, promotor activ al unui stil de viață sănătos și implicat în diferite proiecte medicale, dr. Alin Popescu este printre cei care au înțeles cât de importantă este informarea corectă a pacientului tentat să caute informații în problemele de sănătate în primul rând online și care a hotărât să facă un pas în acest sens – în urmă cu 9 ani a lansat platforma dralinpopescu.ro, ce găzduiește azi numerose informații specializate pe teme medicale, și este prezent zilnic pe pagina de Facebook dr. Alin Popescu.

Am stat de vorbă cu dr. Alin Popescu, moderator și lector al evenimentelor Houston NPA, despre cum își împarte activitatea profesională între „online” și „offline”, despre cât de importantă este implicarea profesioniștilor în sănătate în construirea unui portal online de informare corectă a pacientului, dar și despre resursele pe care le implică acest lucru.

 

Cât de important este ca specialiștii, medicii să fie prezenți în mediul online? Ne plângem că mulți dintre pacienți se informează de pe internet, însă găsim prea puține informații validate de specialiști în online, prea puțini medici care să aibă o prezență și în online.

Foarte mulți pacienți se informează de pe internet, nu aș vrea să vorbesc despre cauzele acestui fenomen, însă cu siguranță este o realitate, mulți se informează din online. Și atunci, dacă noi ne ducem către Google ca la un motor de căutare care ne poate oferi sfaturi medicale – deși nu sunt de acord cu acest lucru, important este ca pacientul să ajungă în cabinetul medicului – însă, dacă tot asistăm la această realitate și există „răul” acesta, atunci răul cel mai mic ar fi  ca în online să găsești opinii avizate, care să ofere informații care să convingă pacientul să ajungă la consult, în cabinetul medicului. Însă dacă pacientul nu găsește aceste informații în prima și a doua pagină de căutare, atunci va ajunge într-o zonă periculoasă. Sunt tot felul de sfaturi pe internet oferite de diferite persoane, de absolvenți de orice altceva mai puțin de medicină sau farmacie. Găsești pe aceste pagini dialoguri între oameni care nu sunt cadre medicale, însă mulți trăiesc cu senzația că la baza acestor dialoguri există un sâmbure de adevăr și tind să dea credibilitate informațiilor pe care le citesc. Este total greșit!

În ceea ce privește prezența profesionistului în sănătate în mediul online există o problemă: investiția pe care acesta trebuie să o facă, și vorbim aici de investiția de timp. Nu este complicat să îți cumperi un domeniu, să ai un site, ai nevoie doar de internet pentru o pagină de Facebook profesională, de exemplu. Însă investiția de timp este semnificativă.

 

Când și cum ați hotărât că este nevoie de o prezență în online a doctorului Alin Popescu?

Eu am creat pagina de dralinpopescu.ro în 1 februarie 2009. Atunci am lansat platforma, fiind convins de Bobby Voicu. El a fost cel care acum 10 ani mi-a spus că este nevoie să trec de la „one to one” la  „one to many”. Am hotărât împreună cu el și Alexandru Negrea să facem un blog care atunci avea 3 secțiuni pe care eu le-am considerat necesare – nutriție, traumatologie și prim ajutor. Mi-am structurat platforma în două părți – o parte de blog unde să am spațiu pentru recomandarea unei cărți, a unui eveniment și o parte unde să invit constant alături de mine medici din alte specialități.

 

Cum v-a influențat activitatea profesională lansarea acestui site?

La un an distanță de la lansarea blogului am ajuns să am și o emisiune TV. Prezența în televiziune a însemnat pentru mine o vizibilitate mai mare, și nu neaparat mai multi pacienți, ci o mai mare vizibilitate. Să nu confundam vizibilitatea cu numărul de pacienți, sunt lucruri diferite însă amândouă sunt foarte importante. Am fost primul în căutări pe tema febrei musculare timp de 4 ani, iar informațiile referitoare la ruptura de menisc  m-au clasat timp de 3 ani pe locul 2 în căutările google pe această temă. Însă, revin, problema cea mai mare în întreținerea acestui blog este timpul. Am început să fiu implicat din ce în ce mai mult în proiecte diferite și nu am mai avut timp să țin pasul cu partea de răspuns. Și atunci lucrurile alunecă într-o zonă pe care nu o poți controla. În prezent m-am rebranduit și încerc să țin toată informația actualizată.

 

Este nevoie de o echipă care să gestioneze o astfel de pagină?

Da, cu siguranță. Ideal ar fi ca 2 sau 3 medici să se coaguleze într-o mică „asociație”, și poate ar fi bine să fie cadre medicale cu specialități diferite. Fiind mai mulți își pot planifica timpul astfel încât să poată genera răspunsul dorit de pacient în 24-48 de orePe de altă parte pacientul este interesat să aibă mult prea multă informație la care să aibă acces gratuit. Îți trimit analizele prin email și au pretenția să le răspunzi gratuit și cât mai repede la toate solicitările. Trebuie să existe o educație și în acest sens.

Ca profesionist în sănătate scrii în online pentru a îndruma pacientul încotro să se îndrepte, să știe ce măsuri trebuie să ia în caz de febră la copil, cum procedezi  în caz de arsură, însă nu se poate merge în consultații prea specifice. Din păcate sunt  pacienți care caută această înaltă specificitate pe care nu ar putea să o găsească pe internet nici măcar contra cost. Chiar dacă s-ar stabili anumite prețuri nu am reuși să facem foarte multe în online. Până la urmă examenul clinic la un pacient este de neevitat. Ceea ce vreau să spun este că internetul se pretează în cazul anumitor specialități, caz în care poate că ar trebui să ne gândim și la o formă de remunerare.

Eu momentan mi-aș dori de la prietenii și colegii mei să facă eforturi pentru a-și actualiza cât mai mult informația de pe platformele proprii, chiar dacă aleg să blocheze partea de comentarii, întrucât citirea și răspunsul oferit acestora ocupă foarte mult timp. Eu persoanal am avut articole cu 700 de comentarii la care am încercat să răspund, însă este extrem de greu.

Între timp a apărut Facebook-ul, și mi-am dat seama că pagina personală nu ar trebui să aibă nimic de a face cu cea profesională. Trebuie să fie complet diferită ca informație, fotografii, lucruri care trebuie să fie relevante pentru pacient.  Aici este un lucru destul de dificil pentru că suntem un popor balcanic și ne atrage tot ce ține de viața privată, cancan, asta ne vrăjește. Chiar dacă anunți că într-o anumită perioadă ești în vacanță, pacientul te va căuta pe pagina personală pentru a afla unde ești în vacanță. De un an de zile eu am blocată pagina personală de Facebook, am atins numărul maxim de prieteni, și sunt multe perosoane care îmi dau „follow”, aleg să urmărească ce postez pe pagina personală. Am învățat de aceea să las în stare privată anumite postări, pe care să le vadă doar prietenii mei, iar ceilalți care mă urmăresc să aibă acces la o informație filtrată.

 

Acest lucru ar însemna o „supraspecializare”  a cadrului medical în tehnicile online-ului..

Într-adevar, însă, din păcate, este foarte necesar. Eu nu sunt o persoană care iubește tehnologia, însă consider că este necesar să o folosesc, în interesul pacientului.

 

Cât timp ocupă „online-ul” în activitatea dvs.?

Personal aloc  4-5 ore pe săptămână și în general noaptea, după ora 12 pm pentru că în rest nu am timp. Iar cu acest program nu reușesc să fiu nici pe departe ce mi-aș dori în online. Acest program este unul de avarie. Consider că ar trebui să stai o oră minim pe zi, să ajungi la 8, 9 ore pe săptămână  și să te ocupi de site, de pagina de socializare, sau de alte conturi pe alte rețele. Sunt cunoscute acum vlogurile, însă atunci când ajungi să ai un vlog ar trebui făcut ceva foarte profesional – din respect pentru tine și pentru pacient. În momentul în care ai imagine trebuie să fii atent la mult mai multe detalii, să ambalezi frumos informația. Tu dai  o informație corectă, care neapărat trebuie să fie și practică.

 

Ce tip de informație poate fi transmisă pacientului pe canalele online?

Eu întotdeauna încerc chiar și când sunt în fața colegilor, a publicului să aduc informații practice. Trăim într-o lume în care este necesar să avem informație specializată cu aplicabilitate practică. Dacă în general în probleme de sănătate, fie că ești farmacist, fie că ești medic, vrei și știi că e important să vorbești cu pacientul face to face, pacientul preferă online-ul ca principal canal de informare. Și cu cât noi, medicii, vom fi mai prezenți în online, cu atât vom putea cuceri primele pagini în motoarele de căutare.

Aș fi bucuros să găsesc pe teme precum luxația de exemplu, articole semnate de medici. Există articole prezente pe site-uri de clinici care vin cu informații însă într-un mod superficial. Mesajul lor central este îndemnul către pacient pentru a se programa la clinica respectivă. Nu pun în primul rând informațiile practice, de prim ajutor, lucruri importante, măsuri pe care pacientul e important să le aplice imediat: că în cazul unei entorse trebuie să ia un antiinfamator, să știe că trebuie să stea nemișcat, să aplice gheață.

 

Ce le răspundeți medicilor care, pe bună dreptate, spun că nu este timp pentru a fi prezenți și în online?

Timpul îi va conduce către online, lumea medicală este prezentă și aparține generației de după 1989, lumea medicală crește odată cu această generație interesată tot mai mult de păstrarea sănătății. Ei caută sfaturi în online și e important să găseasă informații specializate, validate.

 

Putem vorbi despre efecte negative? Interpretarea subiectivă a informațiilor transmise de medic în online de către pacient..

Categoric da, însă un medic, un profesionist în sănătate știe că nu trebuie să dea sfaturi mai mult decât îi permite lipsa contactului cu pacientul. Eu cred că toți profesioniștii în sănătate, fie că vorbim de medici sau farmaciști, cunosc limita pe care nu trebuie să o depășească. Noi cu toții știm că trebuie să ai garanția lucrurilor pe care le transmiți mai departe și să știi să adaptezi informația în funcție de canalul folosit pentru transmiterea ei. Trebuie să ne gândim că sunt două aspecte foarte clare și fiecare dintre aceste două verigi trebuie tratate cu seriozitate: diagnosticul și tratamentul.

 

Iar aceste lucruri se stabilesc în online sau în cabinet?

Clar în cabinet. În primul rând în cabinet. În ceea ce privește primul ajutor, stilul de viață se pot face multe lucruri în online, însă  pentru stabilirea diagnosticului este nevoie de consult medical. 

Am avut onoarea ca în 2011 să fiu nominalizat de Colegiul Medicilor la blogul medical al anului, era o perioadă în care aveam timp să mă ocup de blog. De atunci a crescut numărul colegilor care sunt online, însă ne-a scăzut implicarea. Eu simt asta, și cauza este lipsa timpului. Nu este vorba de lipsa de interes, ci de timp, de aceea nu mai există implicare. Din exterior pare simplu, însă nu este așa. Trebuie să pregătești materiale, să gândești conținutul. Este nevoie de implicare și muncă. Este important să creezi o comunitate în jurul tău, nu să faci reclamă. Nu poți câștiga o comunitate nici măcar plătind publicitate la Facebook sau Google. Tu, ca profesionist în sănătate, trebuie să crești „organic” pe baza informațiilor de calitate pe care le transmiți. Toate lucrurile sănătoase și valoroase trebuie crescute cu grijă și acest lucru este valabil și în online.

Trăim într-o lume în care vrem să avem totul acum, cât mai repede. E o nebunie totală. Nu trebuie să fim sclavii like-urilor.Trebuie să avem conținut relevant pe pagina  online. Suntem într-o criză a personalizării mesajului. Pe pagina profesională mesajul nu trebuie să fie unul „grăbit”, ci foarte bine gândit. De asemenea, nu trebuie să îți faci un scop în a monitoriza numărul de persoane care te urmăresc, scopul este să generezi conținut de calitate, util pacientului. Nu trebuie să cauți faima. Monitorizarea este importantă, dar nu trebuie făcută  zilnic. Este ca și cum te-ai urca zilnic pe cântar pentru a vedea dacă ai mai slăbit. Rezultatele vor fi vizibile pe parcurs. În lumea medicală este extrem de grav atunci când nu ai nici răbdare, și nici timp.

 

Dr. Alin Popescu va fi prezent în calitatea de lector la viitoarele ediții Farma Practic, precum și la simpozioanele Practic MF în calitate de moderator al evenimentului. Calendarul evenimentelor Houston NPA din acest an poate fi consultat aici: http://houston.ro/calendar-evenimente-houston-npa-2018/

 

Interviu publicat pe http://houston.ro

 

Share
Leave a Reply
Your email address will not be published. *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.