Nutritie

Provocările și limitele scăderii în greutate: perspectiva farmacistului

/
Provocările și limitele scăderii în greutate: perspectiva farmacistului

Supraponderalitatea și obezitatea au început să fie frecvent întâlnite inclusiv în rândul copiilor, iar numărul persoanelor diagnosticate cu diabet din cauza obezității este în creștere. În acest context, tot mai multe persoane apelează la soluțiile rapide de slăbit oferite de suplimentele alimentare care promit rezultate spectaculoase. Vorbim despre substanțe cu promovare mare pentru efectele lor benefice în procesul de slăbire precum: cafeaua, carnitina, cetona de zmeură, capsaicina etc. Studiile arată că eficiența lor este extrem de scăzută. Ce poate face farmacistul când îi sunt solicitate aceste produse?

Introducere

Conform ultimelor rapoarte ale OMS (Organizația Mondială a Sănătății), la nivel european mai mult de 33% din copiii de 11 ani și mai mult de 27% din copiii de 13 ani sunt supraponderali și obezi, lucru care a dus la afirmații precum: „Să fii supraponderal e atât de comun, încât tinde să devină normalitate” [1].

Dar supraponderalitatea și obezitatea sunt factori ce pot fi preveniți prin adoptarea unui stil alimentar sănătos, echilibrat, însoțit de mișcare eficientă. Contează timpul alocat mișcării? Conform OMS, sub 150 de minute de activitate fizică moderată sau sub 75 de minute de activitate fizică intensă pe săptămână reprezintă un factor de risc pentru apariția supraponderalității sau obezității atât la adulți cât și la copii [2].

Totodată lipsa activității fizice este asociată și cu boli somatice precum BCV, diabetul zaharat, ateroscleroza, iar la nivel global 1 din 4 adulți nu se încadrează în criteriile de mișcare recomandate de OMS [3]. Știați că dintre statele membre ale Uniunii Europene, România se află la coada clasamentului la numărul de persoane care fac mișcare cel puțin două ore și jumătate pe săptămână în timpul liber [2]? Din păcate în aceste clasamente ne poziționăm tot pe ultimul loc și la consumul de legume și fructe. Oficiul European de Statistică asociază aceste lucruri cu  nivelul de educație – doar 2,7% din populația cu un grad scăzut de educație consumă cel puțin cinci porții de legume și fructe pe zi, comparativ cu 5,5% în cazul celor cu un nivel crescut de educație [2]. Și aici intervine întrebarea: cine poate contribui la educația sau la informarea populației? Farmacistul este prima și ultima verigă din sistemul medical, el poate preveni la fel de mult pe cât poate contribui la tratarea populației.

Recomandările farmacistului

El poate influența traseul pacientului, al tratamentului pe care va urma să și-l administreze, cât și asupra stilului de viață al acestuia prin recomandări concrete, corecte și complete inclusiv când vine vorba de scăderea în greutate. Având în vedere că trăim în epoca vitezei, când vine vorba de slăbit ne dorim soluții minune, iar piața farmaceutică și internetul oferă nelimitate astfel de alternative. Sunt o alegere reală sau doar un miraj? Ce face profesionistul din farmacie și ce recomandări ar putea face pacienților care vor să recurgă la „tratamente” care promit o scădere mare în greutate într-un timp scurt? Există suplimente alimentare recomandate în curele de slăbire? Poți să slăbești fără dietă? Dar fără sport? Acestea sunt doar câteva din întrebările frecvent întâlnite când vine vorba de subiectul destul de sensibil pentru majoritate: „Cum să devii mai slab?”, întrebări pe care farmaciștii le pot anticipa și pentru care pot avea răspunsuri pentru pacienții care vin să solicite produse prezentate ca având rezultate miraculoase.

În primul rând, ca farmaciști trebuie să cunoaștem „limitele” recomandării. Cum putem determina aceste limite? Prin calcularea indicelui de masă corporală a pacientului:

IMC = greutate (kg)/ înălțime(m), dar atenție: în cazul copiilor, persoanelor vârstnice și pentru persoanele atletice nu este un reper – de exemplu în cazul jucătorilor de rugby IMC-ul indică stare de obezitate, dar aceștia nu au grăsime corporală în exces, ci au masă musculară mai mare, care cântărește mai mult decât depozitele de grăsime [4].

Dacă în urma acestui calcul rezultatul este:

  • IMC > 25=> supraponderabilitate;
  • IMC > 30=> obezitate (gradul I sau gradul II dacă e peste 35);
  • IMC > 40=> obezitate morbidă, farmacistul trebuie să aibă abordări diferite în funcție de fiecare din cele trei situații, în cazul în care pacientul solicită suplimente pentru scăderea în greutate.

În primul rând, farmacistul se poate informa dacă excesul de greutate este datorat altor boli precum diabetul zaharat de tip II – 90% din persoanele diagnosticate cu DZ2 sunt obeze în momentul în care boala debutează, dacă este rezultatul sedentarismului și supraalimentației (ingerare de alimente în cantități mari) sau dacă este din cauza unui stil alimentar nesănătos și haotic. În cel de-al doilea caz trebuie să ne gândim și să luăm în calcul posibilitatea unei alte afecțiuni „ascunse” care a dus la o creștere excesivă a alimentației din regimul pacientului (tulburare de alimentație – bulimie sau alimentație obsesiv-compulsivă, care completează o stare anxioasă, depresivă sau compensează o stimă de sine scăzută), dar indiferent de situație, recomandarea optimizării stilului de viață al pacientului este esențială și primordială pentru îmbunătățirea stării de sănătate.

În al doilea rând, profesioniștii din farmacie pot elibera în funcție de situație următoarele:

  • medicamentele pe baza recomandării medicului specialist: clorhidrat de amfepramonă, orlistat sau combinația naltexona/bupropion. În acest caz farmacistul trebuie să se asigure că pacientul a înțeles modul de administrare, durata și că nu are asociate alte medicamente pentru diferite tulburări psihice – precum boală maniaco-depresivă, de somn, ale glandei tiroide, boli cardiovasculare, glaucom etc.

Suplimente alimentare pe bază de plante

În cazul acestora, care sunt și cele mai solicitate având în vedere că nu necesită recomandare specială din partea medicului, ca specialiști trebuie să știm dacă efectul lor este mit sau realitate înainte de a le elibera astfel încât să ne facem profesia ținând cont în primul rând de codul de etică și deontologie al farmacistului. Mai departe vom aborda câteva din cele mai uzuale substanțe folosite în produsele pentru slăbit și vom vedea dacă din punct de vedere al studiilor sunt sau nu eficiente în curele de slăbire. Astfel vom face o „analiză” a fiecărei substanțe din trei puncte de vedere: mecanismul de acțiune, eficiență și siguranță.

Cofeina

Ca atare sau din plante precum guarana – activează procesul de slăbire prin stimularea sistemului nervos central, creșterea termogenezei și oxidarea grăsimilor. Plecând de la acest mecanism de acțiune s-au efectuat studii clinice de durată scurtă, majoritatea cu produse pe bază de cofeină, iar rezultatele au arătat o ușoară scădere în greutate [5]. FDA și EFSA  afirmă că doza maximă care poate fi luată fără apariția unor efecte toxice este de 400 mg/zi. În același timp Asociația Medicală Americană recomandă o doză maximă de 500 mg/zi în cazul adulților, iar adolescenții pot consuma până la maximum 100 mg cofeină/zi. Posibile efecte adverse în urma administrării unei doze mai mari de 400-500 mg/zi: stări de nervozitate, irascibilitate, greață sau tahicardie și nu este recomandată asocierea cofeinei cu alte stimulente precum efedrina sau derivați de efedrină, deoarece poate duce la potențarea efectelor toxice [6].

Capsaicina

Stimulează metabolismul, crește oxidarea lipidelor ducând la o senzația de sațietate mai accentuată. Studiile clinice efectuate s-au axat pe aportul de energie și pe apetit. În 2017 a avut loc un studiu comparativ în cadrul căruia s-au administrat 2 mg/zi, respectiv 4 mg/zi  timp de 12 săptămâni unui număr de 77 de persoane supraponderale. La sfârșitul studiului persoanele care au primit 4 mg/zi au raportat un aport mediu mai mic de 252 de calorii pe zi față de cei din grupul placebo, și o medie de 140 de calorii față de cei care primiseră 2 mg/zi. Cu toate acestea greutatea corporală a pacienților nu a fost semnificativ modificată nici la 6 și nici la 12 săptămâni.

Nu au fost raportate reacții adverse în cazul următoarelor posologii:

  • 33 mg/zi timp de 4 săptămâni;
  • 4 mg/zi timp de 12 săptămâni.

Dar există și câteva reacții adverse în cazul administrării unor doze prea mari precum: disconfort gastrointestinal, creșterea nivelului de insulină și scăderea nivelului de lipoproteină de înaltă densitate (HDL).

Carnitina

Crește oxidarea acizilor grași. Au fost efectuate mai multe studii clinice, dar acțiunea de scădere în greutate a fost observată ca acțiune secundară și la final s-a observat o posibilă ușoară scădere în greutate. Studiile au fost făcute pentru a se observa efectul carnitinei: asupra nivelului de lipide, în bolile cardiovasculare și în diabetul de tip 2. În cadrul unui studiu efectuat pe 258 de pacienți cu DZ2 s-au administrat 2 g/zi de L-carnitină asociată cu 360 mg orlistat/zi timp de un an. S-a observat o creștere în scăderea în greutate comparativ cu pacienții cărora li se administrase doar orlistat. Cu toate acestea la administrarea a 2 g/zi de L- carnitină la un grup de 94 de bărbați supraponderali și femei cu DZ2 recent diagnosticat nu s-a observat nicio pierdere în greutate.

În urma administrării a 2 g/zi timp de un an sau a 4 g/zi timp de 56 de zile nu au fost raportate efecte adverse. Printre reacțiile adverse se numără: greață, vărsături, diaree, dureri abdominale, miros neplăcut al corpului caracterizat ca „miros de pește”, poate crește nivelul de N-oxid de trimetilamină (TMAO), ceea ce poate duce la un risc crescut de boli cardiovasculare – această creștere a fost observată cu preponderență la pacienții care consumă și carne, comparativ cu pacienții cu regim alimentar vegetarian.

Garcinia cambogia

Inhibă lipogeneza și reduce apetitul; compusul activ din această plantă folosită preponderent în medicina ayurvedică este acidul hidroxicitric. Studiile efectuate pe șoareci au arătat că Garcinia cambogia suprimă pofta de mâncare și duce la scăderea în greutate, dar la om aceste efecte nu au fost concludente [7]. S-a efectuat o metaanaliză care a înglobat 12 studii randomizate controlate, cu 706 participanți. Din 9 studii care au avut date adecvate pentru analiza statistică a rezultat că pacienții care au beneficiat timp de 2-12 săptămâni de GC au avut pe termen scurt o scădere în greutate în medie cu 0,88 kg comparativ cu placebo. În urma studiilor au fost raportate câteva probleme de siguranță și reacții adverse precum: dureri de cap, greață, afecțiuni ale tractului respirator superior, simptome gastrointestinale și leziuni hepatice [7].

Extractul din boabe de cafea verde

Acționează prin inhibarea acumulărilor de grăsime și prin modularea metabolismului glucozei. Au fost efectuate foarte puține studii clinice, din păcate slabe din punct de vedere calitativ în urma cărora a fost raportat un posibil efect minor asupra greutății corporale.

Autorii unui studiu mic au dorit să demonstreze efectele benefice ale extractului din boabele de cafea verde în scăderea în greutate, dar studiul a fost puternic criticat de Comisia Federală de Comerț invocând o slabă proiectare a studiului, astfel încât doi din cei trei autori au retras studiul. Reacțiile adverse în urma administrării produselor pe bază de extract din boabele de cafea verde au fost dureri de cap și infecții ale tractului urinar la doze mai mari de 200 mg/zi timp de 12 săptămâni [7].

Ceaiul verde și extractele din ceai verde

Cresc consumul de energie și oxidarea grăsimilor, reduc lipogeneza și absorbția de grăsimi. Studii clinice numeroase au avut loc pe catechinele din ceai verde asociate sau nu cu cofeina. Rezultatele au arătat o posibilă ușoară scădere în greutate. În 2010, EFSA a verificat informațiile despre efectul ceaiului verde și a concluzionat: „nu a fost stabilită o relație cauză- efect între consumul de catechine din ceaiul verde și contribuția la menținerea sau atingerea unei greutăți normale a corpului.” Nu au fost raportate reacții adverse în cazul consumului ca băutură cu conținut de cofeină, dar au fost raportate reacții în cazul consumului de extract de ceai verde precum: constipație, disconfort abdominal, greață, creșterea tensiunii arteriale și leziuni hepatice [7].

Cetona de zmeură

Modifică metabolismul lipidelor. Au fost făcute studii, dar doar în combinație cu alte substanțe, iar rezultatele studiilor nu au fost suficient de concludente pentru a putea fi trase concluzii ferme. Timp de 8 săptămâni cât a durat cel mai lung studiu nu au fost raportate reacții adverse [7].

Concluzii

Ca farmacist sau asistent de farmacie le putem explica pacienților că efectul diuretic sau laxativ pe care îl produc suplimentele cu substanțele menționate nu elimină grăsimile. În  situația în care se insistă asupra beneficiilor aduse de acestea, de către pacient, se recomandă asocierea unui stil alimentar echilibrat care presupune un consum variat de legume, fructe, cereale integrale, lapte și produse lactate slabe în grăsimi, carne (dacă pacientul nu este vegetarian) și un aport cât mai scăzut de grăsimi saturate și zahăr procesat, pentru a slăbi fiind în primul rânde nevoie de o alimentație echilibrată, însoțită de un minimum de mișcare necesar unei funcționări optime a organismului și bineînțeles un consum adecvat de lichide (apă, ceaiuri etc.). Nu în ultimul rând le putem recomanda ca în cazul în care nu obțin rezultatele scontate în urma administrării suplimentului solicitat să apeleze la un specialist.

Farmaciștii trebuie să atragă atenția pacienților asupra probabilității apariției reacțiilor  adverse în caz de supradozare și în cazul suplimentelor pe bază de cofeină să nu se asocieze  medicamente cu potențial stimulant (atenție la produsele de tip OTC recomandate în tratamentul răcelilor).

Referințe bibliografice:

  1. https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/nutrition_physical_activity/docs/nutrition_fundedactions_2014_en.pdf;
  2. http://insp.gov.ro/sites/cnepss/wp-content/uploads/2016/05/02-Analiza-de-situatie-ZEIO-2019-FINAL-APR.pdf;
  3. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity;
  4. https://ro.wikipedia.org/wiki/Indice_de_masă_corporală;
  5. Manore MM. Dietary supplements for improving body composition and reducing body weight: where is the evidence? Int J Sport Nutr Exerc Metab 2012;22:139-54. [PubMed abstract];
  6. S. Food and Drug Administration. Spilling the Beans: How Much Caffeine is Too Much?2018;
  7. https://ods.od.nih.gov/factsheets/WeightLoss-HealthProfessional/#en139.

Autori:

Smărăndița Ștefan, Farmacist

Dr. Alin Popescu, Medic Primar Medicină Sportivă, Secretar General S.Ro.M.S., Manager Medical F.R. Rugby

TEXT APARUT INITIAL IN REVISTA GALENUS 2020.


Share Button
Leave a Reply
Your email address will not be published. *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.