Pentru a ține sub control o afecțiune (indiferent de natura acesteia) pacientul trebuie să fie informat. Diabetul zaharat insulino-necesitant este o afecțiune care din păcate ia amploare pe zi ce trece afectând atât persoanele în vârsta cât și pe cele tinere. Trebuie înțeles că diabetul zaharat nu se vindecă, el este o afecțiune metabolică ce evoluează în timp ajungând la complicații serioase dacă pacientul nu respectă recomandările medicale legate de tratament sau de regimul igieno-dietetic. În momentul de față există numeroase surse de informație (internet, presă și televizor) care pot denatura adevărul inducând pacienții în eroare și dând naștere preconcepțiilor legate de această boală. In cele ce urmeaza va vom prezenta 5 intrebari si raspunsuri legate de diabetul zaharat insulino-necesitant.

1.Cand trebuie inceput tratamentul cu insulină?
În momentul în care un pacient este diagnosticat cu diabet zaharat medicul trebuie să îi explice acestuia toate tipurile de tratament amintind de insulină şi de faptul că aceasta poate fi necesară la un moment dat sau chiar de la debut cum este cazul diabetului tip I. În momentul în care se constată un control slab al valorilor glicemice pe o perioadă lungă de timp medicul este obligat să ia în calcul insulinoterapia şi să explice în mod detaliat ce presupune acest tratament şi care sunt avantajele şi dezavantajele.

Indicații absolute – A Indicații relative – R
A ▪Toți pacienții cu diabet zaharat tip I R ▪Pacienții subponderali sau care scad în greutate fără a ţine dieta
A ▪Cetoacidoza şi hiperglicemia severă(glicemia peste 300 mg/dl) R ▪Pacienții care au nevoie de tratament cu antiinflamatoare steroidiene (prednison, dexametazona, etc)
A ▪Prezenta infecțiilor (pneumonie, sepsis) R ▪Pacienții cu neuropatie diabetică
A ▪Afecțiuni acute (infarct miocardic, accident vascular cerebral)
A ▪După intervenții chirurgicale
A ▪În timpul sarcinii
A ▪Eșecul terapeutic după administrarea a 2 sau 3 antidiabetice orale
A ▪HbA1c peste 10%
A ▪HbA1c peste 7,5% si valori glicemice à jeun peste 250 mg/dl

2.Persoanele cu diabet zaharat insulino-necesitant au voie să facă sport ?
Raspunsul este da! Medicii recomandă pacienților cu diabet zaharat insulino-necesitant să ducă o viață normală și să practice o activitate fizică regulată. Includerea sportului în rutina zilnică îi ajută pe cei cu diabet să aibă o greutate normala și să își regleze mai ușor valorile glicemiei. Cei care sunt sedentari și care evită practicarea unui sport riscă să crească în greutate cu tot cortegiul de complicații ale obezității. Este adevărat că sportul duce la consumul de glucoză și implicit la scăderea glicemiei existând astfel risc de hipoglicemie însă cu ajutorul unei diete întocmite în funcție de vârstă și de activitatea fizică zilnică acest inconvenient poate fi evitat.

3.Trecerea pe tratamentul cu insulină este “începutul sfârșitului”?
Oricât de înfricoșătoare pare trecerea de la pastile la injecțiile cu insulină trebuie înțeles faptul că acest tratament nu face decât să înlocuiască insulina care nu mai este secretată de către pancreas. Impactul psihic pe care îl are un tratament injectabil față de unul medicamentos este extrem de puternic asupra pacienților însă realitatea este că în momentul de față există așa zisele stilouri cu insulină al căror ac este extrem de subțire ceea ce face ca injecția în sine să nu fie dureroasă. Cu alte cuvinte nu trebuie privit acest tratament ca fiind o soluție pentru ultima fază de diabet ci ca o înlocuire a unui hormon care nu mai există în organism și de care este nevoie pentru a supraviețui.

4. Este interzis consumul de paste făinoase, cartofi și pâine la cei cu diabet zaharat insulino-necesitant?
Aceasta idee preconcepută este cât se poate de falsă. În principiu în cazul pacientului cu diabet, fie că este vorba de diabet de tip I sau II, fie că diabetul este tratat cu insulina sau antidiabetice orale, acesta are voie să mănânce orice cu mențiunea că trebuie acordată o atenție deosebită cantităților. Cu atât mai mult cu cât pacientul face tratament cu insulină dieta și consumul de carbohidrați (aici intrând cartofii, pâinea și făinoasele) trebuie stabilit de către medic în funcție de valorile glicemiei.

5. Diabetul zaharat insulino-necesitant este o boala de familie?
Este cunoscut faptul că un istoric familial de diabet zaharat reprezintă un semnal de alarma pentru generațiile următoare. Persoanele care au una sau mai multe rude de gradul I şi II diagnosticate cu diabet zaharat prezintă un risc mai mare de a dezvolta această afecțiune faţă de restul populației. Chiar dacă diabetul zaharat este o afecțiune serioasă această boală poate fi diagnosticată ușor printr-o simplă analiza de sânge. Cu alte cuvinte dacă vă regăsiți în situația celor care prezintă diabet în familie nu ezitați să mergeți anual la medic pentru efectuarea analizelor uzuale care trebuie să includă neapărat măsurarea glicemiei.