…adica când ne simțim prea obosiți pentru a mai putea face ceva

Din păcate așa zisul sindrom al oboselii cronice pare a fi o maladie care afectează din ce în ce mai multă lume şi care nu ţine cont de vârsta sau de sex. Cu toții ne simțim la capătul puterilor la un moment dat în viață însă atunci când senzația de oboseală devine o constantă şi când trezitul de dimineață este corvoadă înseamnă că ceva nu este în regulă. De asemenea persoanele, cărora le este din ce în ce mai greu să se concentreze la locul de muncă şi să îşi îndeplinească sarcinile, trebuie să îşi pună întrebarea: dacă nu cumva toate acestea pot fi puse pe seama oboselii cronice. Şi nu în ultimul rând să nu uităm că în spatele oboselii şi a slăbiciunii fizice se pot ascunde o serie de afecțiuni serioase ceea ce impune ca acestea să nu fie tratate cu indiferenţă, vizita la medic fiind necesară în momentul în care în ciuda unui regim de viață echilibrat persistă senzația de fatigabilitate.

Care sunt simptomele care se asociază cu oboseala cronică

Medicii consideră orice persoană care se simte obosită pană la epuizare fizica mai mult de 3 luni trebuie să iniţieze o serie de investigații şi analize sanguine care să stabilească cauza exactă a acestor simptome. Fiecare persoană percepe în mod diferit oboseala însă există o serie de simptome cu care aceasta se asociază şi care reprezintă acuzele pentru care cei mai mulți se prezintă la medic. Dintre acestea amintim:
– tulburări de memorie şi scăderea capacitații de concentrare
– confuzie, amețeli, apatie, iritabilitate şi chiar depresie
– tulburări ale apetitului, scădere în greutate
– tulburări ale tranzitului intestinal
– cefalee, dureri musculare
– scăderea capacitații de muncă, frustrare, somn care nu aduce odihnă şi trezirea de mai multe ori pe noapte

Cauze majore ale sindromului de suprasolicitare

•Una din cele mai frecvent întâlnite cauze ale oboselii cronice este nerespectarea programului de odihnă zilnică. Cu toții suntem supuși mai mult sau mai puțin stresului zilnic. Unele persoane fac faţă situațiilor stresante însă şi cei mai puternici sunt mai devreme sau mai târziu afectați într-un sens negativ de presiunile existente la serviciu sau în viața personală. Dacă la toate acestea se adăuga nerespectarea celor 8 ore de somn pe noapte se poate ajunge foarte ușor la apariția senzației de oboseală care în timp se cronicizează. Un organism suprasolicitat, obosit, a cărui baterii nu sunt reîncărcate (prin odihna) va ajunge în situația în care sistemul imunitar nu va mai putea funcționa apărând astfel serie de afecțiuni serioase.
•Trebuie subliniat faptul că starea de oboseală care persistă o buna perioada de timp în ciuda respectării programului de odihna şi în lipsa factorilor stresanți poate avea cauze medicale. Astfel: anemia este una dintre afecțiunile frecvent întâlnite în rândul populației care afectează mai mult femeile decât bărbații şi care încă de la debut se manifestă prin oboseală. Indiferent de cauza anemiei (hemoragie, deficit de fier sau acid folic şi vitamina B12) aceasta afecțiune se caracterizează printr-un transport deficitar de oxigen către țesuturi şi organe rezultatul fiind apariția stării de oboseală.
•O altă afecțiune care prezintă în tabloul clinic senzația de epuizare fizică şi chiar psihică este hipotiroidia. Această boală se caracterizează printr-o secreție insuficientă de hormoni tiroidieni lucru ce se traduce printr-o încetinire a metabolismului şi a tuturor funcțiilor organismului.
•De asemenea persoanele care simt că obosesc mult mai ușor făcând însă aceleași eforturi (spre exemplu senzația de oboseală agravată recent la urcarea scărilor sau la eforturi fizice mici sau medii) trebuie să se prezinte la medic pentru un control deoarece aceste simptome pot ascunde o afecțiune cardiovasculară.
•Şi nu în ultimul rând trebuie amintit sindromul de apnee în somn care este o afecțiune respiratorie caracterizată prin prezenţa în timpul somnului a pauzelor respiratorii repetate. Această afecțiune se asociază în mod frecvent cu obezitatea iar persoanele care se confruntă cu sindromul de apnee în somn relatează de cele mai multe ori că se simt extrem de obosite şi că se trezesc dimineața extenuate şi lipsite de energie.

Ce este de făcut pentru a scăpa de oboseala cronică

Cea mai eficienta terapie împotriva oboselii este somnul. Câteva ore de somn în momentul în care vă simțiți la pământ vă vor ajuta să vă curățați mintea şi să recăpătați energia necesara îndeplinirii sarcinilor. Dacă la servici simțiți că sunteți copleșit de treburi luați o scurtă pauză pentru a vă relaxa. În astfel de cazuri 10 minute petrecute în afara biroului pot face minuni. De asemenea nu vă înecați amarul şi oboseala în cafea deoarece aceasta nu este decât o soluție de moment pe termen lung făcând mai mult rău decât bine. În cazul în care acordați mai mult timp pentru odihnă şi cu toate astea observați că lucrurile nu se îmbunătățesc nu ar fi rău să faceţi o programare la medic. Un simplu control şi o serie de analize uzuale pot confirma sau infirma o cauză medicală care explică apariția sindromului oboselii cronice.

Alt articol scris de mine pe aceeasi tema acum mai bine de 3 ani – tot in cadrul acestui blog – il gasiti aici (http://dralinpopescu.ro/2009/sindromul-de-suprasolicitare.html)!

1. buna ziua!am 22 ani si as putea spune ca am fost si eu victima suprasolicitarii, simpomele se potrivesc mai putin pierderea in greutate.Am luat aprox 20kg,o mare parte constituita de retentia de apa. Analizele in parametrii normali, mai putin calciu ionic,TSH ul normal dar anticorpii ATPO in valori scazute (la limita) ,tensiune mica,bradicardie.Am urmat tratament cu Euthirox 25 cateva luni dar ma simteam la fel de rau..ameteli,cefalee,dureri musculare.Am continuat investigatiile.RMN cranian normal,radiografie sa tuceasca ok. Am oprit tratamentul si ameteliile s`au ameliorat dar inca simt ca ceva nu e in regula in organism.De fiecare data cand ajung la medic trateaza totul cu indiferenta sau imi spun ca am anxietate…dar cum poate o persoana care nu poate sa si desfoare activitatile anterioare sa fie fericita?ce as putea sa mai fac? sper ca imi veti raspunde.multumesc anticipat